ساخت سازه ساخت سازه .

ساخت سازه

ساختمان بلند

ساختمان بلند، که به آن برج و چند طبقه نیز گفته می شود، به اندازه ای بلند است که نیاز به استفاده از سیستم حمل و نقل عمودی مکانیکی مانند آسانسور دارد. آسمان خراش یک ساختمان بسیار بلند است. اولین ساختمان های بلند در دهه 1880 در ایالات متحده ساخته شد. آنها در مناطق شهری به وجود آمدند که در آن افزایش قیمت زمین و تراکم جمعیت زیاد باعث ایجاد تقاضا برای ساختمان هایی شد که به جای گسترش افقی، به صورت عمودی افزایش یافتند، بنابراین زمین های با ارزش کمتری را اشغال کردند. ساختمان‌های بلند با استفاده از قاب‌های سازه‌ای فولادی و پوشش بیرونی شیشه‌ای عملی شدند.

در اواسط قرن بیستم، چنین ساختمان هایی به ویژگی استاندارد چشم انداز معماری در اکثر کشورهای جهان تبدیل شده بودند. شالوده‌های ساختمان‌های بلند گاهی باید بارهای ثقلی بسیار سنگین را تحمل کنند و معمولاً از پایه‌های بتنی، شمع‌ها یا کیسون‌هایی تشکیل می‌شوند که در زمین فرو می‌روند. بسترهای سنگ جامد مطلوب ترین پایه هستند، اما راه هایی برای توزیع یکنواخت بارها حتی در زمین نسبتاً نرم پیدا شده است. اما مهمترین عامل در طراحی ساختمان های بلند، نیاز ساختمان به مقاومت در برابر نیروهای جانبی ناشی از باد و زلزله های احتمالی است.

اکثر بلند مرتبه ها دارای قاب هایی از اسپیس فولاد اسپیس فریم بتن هستند. قاب آنها از ستون (اعضای تکیه گاه عمودی) و تیرها (اعضای تکیه گاه افقی) ساخته شده است. دیوارهای متقاطع یا برشی ممکن است برای ایجاد قاب سازه ای با صلبیت جانبی بیشتر به منظور مقاومت در برابر تنش های باد استفاده شوند. حتی قاب‌های پایدارتر از ستون‌هایی با فاصله نزدیک در محیط ساختمان استفاده می‌کنند، یا از سیستم لوله‌ای استفاده می‌کنند که در آن تعدادی از لوله‌های قاب‌بندی در کنار هم قرار می‌گیرند تا ستون‌ های فوق‌ العاده صلب را تشکیل دهند. ساختمان های بلند با دیوارهای پرده محصور شده اند.

اینها ورقه های غیر باربری از شیشه، بنایی، سنگ یا فلز هستند که از طریق یک سری اعضای عمودی و افقی به نام مولیون و مونتین به چارچوب ساختمان چسبانده می شوند. وسیله اصلی حمل و نقل عمودی در بلندمرتبه آسانسور است. توسط یک موتور الکتریکی حرکت می کند که کابین را در یک محور عمودی با استفاده از طناب های سیم بالا یا پایین می آورد. هر کابین آسانسور همچنین توسط مسیرهای راهنمای عمودی درگیر می شود و دارای یک کابل الکتریکی انعطاف پذیر است که به آن متصل شده است که انرژی لازم برای روشنایی، عملکرد درب و انتقال سیگنال را فراهم می کند.

بلندمرتبه ها به دلیل قد و جمعیت زیاد ساکنانشان نیاز به تهیه دقیق سیستم های ایمنی جانی دارند. استانداردهای پیشگیری از آتش سوزی باید سختگیرانه باشد و در صورت بروز آتش سوزی، قطع برق یا حوادث دیگر، وسایل خروجی کافی در نظر گرفته شود. اگرچه در ابتدا برای مقاصد تجاری طراحی شده بود، اما اکنون بسیاری از بلندمرتبه ها برای استفاده های متعدد برنامه ریزی شده اند. ترکیب فضای اداری، مسکونی، خرده فروشی و هتل رایج است.


برچسب: اسپیس فریم،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۰۹:۲۱ توسط:مهندس معماری موضوع: نظرات (0)